Nya publikationer
-
Jenny Berglund medverkar i en norsk bok om fördomar i skolan
2021-11-08
Boken "Fordommer i skolen. Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering" är publicerad av Universitetsforlaget. Marie von der Lippe är redaktör.
-
Tasks, tools, and mediated actions – promoting collective theoretical work on algebraic expressions
2021-11-01
Inger Eriksson, Jenny Fred, Anna-Karin Nordin och Martin Nyman har publicerat artikeln "Tasks, tools, and mediated actions – promoting collective theoretical work on algebraic expressions" i Nordic Studies in Mathematics Education.
-
Ny lärobok: Tio forskare om ämnesdidaktik
2021-11-01
I en ny bok om ämnesdidaktik har professor Anja Kraus skrivit ett kapitel om bildämnets didaktik.
-
Ny antologi om Arts-Based Research
2021-10-18
Ulrika von Schantz and Eva Österlind har skrivit kapitlet "Insights and outlooks: Experiences from a PhD course in arts-based research methods" i den nya antologin Beyond Text. Learning through Arts-Based Research.
-
Sårbarhet som generativ kraft i community theatre
2021-10-12
Elsa Szatek har publicerat artikeln Troubling aesthetics: mapping vulnerability as a generative force in community theatre i Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance.
-
Bokrelease för nyutkommen lärobok om sexualitet och relationer
2021-10-12
Sexualitet och relationer: Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan av Simon Ceder, Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Lisa Öhman, Auli Arvola Orlander, publicerad av Studentlitteratur.
-
Ny bok introducerar religionspedagogik för den kristna församlingen
2021-08-11
Docent i religionspedagogik Caroline Klintborg (f.d. Gustavsson) ger denna höst ut boken ”Vägen är allt. En introduktion till religionspedagogik för den kristna församlingen”.
-
Ekonomiundervisning och medborgarbildning
2021-08-11
I en ny artikel visar Mattias Björklund och Johan Sandahl hur medborgarbildningsaspekter kan lyftas fram i ekonomiundervisningen när eleverna diskuterar privatekonomiska frågor som samhällsfrågor.
-
Ny bok om gudtjänst i förändring: Avstånd, Delaktighet, Längtan
2021-06-28
I sommar släpper Caroline Klintborg (Gustavsson), docent i religionspedagogik, boken Avstånd, Delaktighet, Längtan: Gudstjänst i en tid av religiös förändring. Boken är referee-granskad och ges ut i Svenska kyrkans forskningsserie via Artos Academic.
-
Visuella representationers utformning spelar roll för vilket lärande som möjliggörs i klassrummet
2021-06-14
Ann-Sofie Jägerskog har publicerat artikeln The affordance of visual tools. The potential of visual representations of pricing facilitating an epistemic practice in economics teaching i tidskriften Journal of Social Science Education.
-
Ny artikel i Geography: organiserande av koncept i geografiundervisning
2021-05-06
Lotta Dessen Jankell och Johan Sandahl vid HSD har tillsammans med David Örbring vid Malmö universitet publicerat artikeln Organising concepts in geography education: a model, i tidskriften Geography.
-
Ny forskningsstudie om digitalt kollegialt samarbete bland musiklärare
2021-04-16
Ketil Thorgersen, Stockholms universitet, och Anette Mars, Malmö universitet, har publicerat en artikel om musiklärares professionsutveckling genom samarbete i ett digitalt forum under covid-19-pandemin.
-
Internationell kunskapsöverföring i religionsdidaktik
2021-01-11
Jenny Berglund har skrivit kapitelet ”The contribution of comparative studies to the international transfer and transformation in religious education” i boken International Knowledge Transfer in Religious Education (2020) eds: Friedrich Schweitzer och Peter Schreiner.
-
Caroline Gustavsson medverkar i nyutkommen antologi
2021-01-11
Caroline Gustavssons har publicerat artikeln "Will There Be Space for Young People’s Own Meaning-Making Processes in the RE Classroom? Existential Configurations as a Concept and an Educational Tool" i den nyutkomna antologin Opening up spaces for meaningful engagement in educational praxis.
-
Utveckling och lärande av antecknande i tandläkarstudier
2021-01-11
Viveca Lindberg är medförfattare till artikeln 'Characteristics of dental note taking: a material based themed analysis of Swedish dental students'.
-
Subkulturer som arena för lärande
2021-01-11
Ketil Thorgersen har publicerat artikeln 'Whoa.Nu: (Re)Constructing and Learning Swedish Hip-Hop Online' i Educational Sciences och specialnumret "The Relation between Supplementary Education and Public Schooling".
-
Animerad kemi för elever i grundskolans tidiga år
2021-01-11
Inger Eriksson med flera har publicerat artikeln
'Animerad kemi: Elever i grundskolans tidiga år förklarar kemiska samband'.
-
Algebraiskt tänkande i det flerspråkiga klassrummet
2021-01-11
Inger Eriksson har medförfattat en artikel.
-
Ny artikel om perspektivtagande i samhällskunskap
2020-12-21
Johan Sandahl har publicerat en artikel i tidskriften Acta Didactica Norge
-
Musik som manipulation
2020-11-22
Ketil Thorgersen har publicerat artikeln 'Music education as manipulation – a proposal for playing' i Nordic Research in Music Education.
-
Privatekonomi innefattar också demokratisk dialog
2020-11-17
Mattias Björklund (Karlstad universitet) och Johan Sandahl (HSD) har publicerat en artikel om privatekonomi och medborgarbildning i Journal of Social Science Education.
-
Ny bok om kvinnligt religiöst ledarskap
2020-11-02
Jenny Berglund har skrivit en artikel som lyfter hur religionskunskapslärare kan undvika stereotypisering när muslimer porträtteras i undervisningen.
-
Ny artikel undersöker förändring i gudstjänsten
2020-10-20
Caroline Gustavsson har publicerat en ny artikel om delaktighet i gudstjänsten. Artikeln bygger på en forskningsstudie i Asarums pastorat.
-
Ny handbok om musiklärande och sociala medier
2020-10-05
Ketil Thorgersen medverkar i The Oxford Handbook of Social Media and Music Learning.
-
Ny antologi om hat i musikpedagogik
2020-10-01
Ketil Thorgersen medverkar i den nya antologin Difference and Division in Music Education.
-
Nordiskt perspektiv på religionsdidaktisk forskning
2020-07-07
Caroline Gustavsson presenterar forskningsfältet religionspedagogik/didaktik i senaste numret av tidskriften Nordic Journal of Practical Theology.
-
Skillnader i undervisningen i privatekonomi
2020-07-06
Mattias Björklund skrivit artikeln "Curriculum Taking and Curriculum Making? Educational context and financial literacy teaching in Sweden" i tidskriften Nordidactica.
-
Sårbarhet i relation till religion och religionskunskap
2020-07-01
Caroline Gustavsson har publicerat en artikel i en ny antologi för 20-års jubileumet av The European Network for Religious Education through Contextual Approaches.
-
Maria Pemsel har skrivit ett kapitel i en ny antologi
2020-06-12
Pemsels kapitel ugår från empiri från musiklärarutbildning vid Stockholms universitet.
-
Ny artikel om lärarstudenters lärande
2020-06-12
Cecilia Lundholm är medförfattare till artikeln Pre-service Teachers’ conceptions of their own learning: does context make a difference?
-
Ny avhandling om samverkan kring kultur och skola
2020-04-24
Sofie Cedervall disputerade med avhandlingen 'Crafting Collaborations of Art and School: Contextual Studies in Sweden' vid University of Chester.
-
Elsa Szatek publicerat i Educational Sciences
2020-03-18
Artikeln heter 'Moving Spaces, Mapping the Dramaroom as Heterotopia'.
-
Rapport: En process på riktigt
2020-02-14
Caroline Gustavsson, lektor i religionsdidaktik, har skrivit en rapport efter ett projekt vid Västerås pastorat, Svenska kyrkan.
-
Uppfattar studenter undervisning i statsvetenskap som politisk?
2020-03-09
Linda Ekström, Södertörns högskola och Cecilia Lundholm, Stockholms universitet, har publicerat en artikel.
-
Rapport: Delaktighet i praktiken. Gudstjänsten i centrum
2020-02-14
Caroline Gustavsson, lektor i religionsdidaktik, har publicerat en ny rapport om delaktighet efter att ha följt arbetet med gudstjänsten i Asarum pastorat.
-
Ny artikel: professor Cecilia Lundholm har publicerat i EER
2020-04-20
Artikeln Where to look and what to do? Blank and bright spots in research on environmental and climate change education är en s.k. editorial för tidskriften Enviromental Education Research.
-
Ny bok: Att utveckla forskningsbaserad undervisning
2020-02-05
Boken Att utveckla forskningsbaserad undervisning. Analyser, utmaningar och exempel utkommer på förlaget Natur och kultur. Redaktörerna Ylva Ståhle och Mimmi Waermö är universitetslektor, Viveca Lindberg är docent och universitetslektor, alla vid Stockholms universitet. Övriga författare representerar olika lärosäten.
-
Maria Wassrin om musikalisk improvisation som grund för yngre barns agens
2019-06-28
Maria Wassrin har publicerat kapitlet A broadened approach towards musical improvisation as a foundation for very young children’s agency i boken Expanding the space for improvisation pedagogy in music. A transdisciplinary approach.
-
Cecilia Lundholm publicerar artikel i EER
2019-10-28
Professor Cecilia Lundholm har till tillsammans med Tomas Torbjörnsson, Karlstad universitet, publicerat artikeln Potential conflicts between ownership rights and environmental protection: Swedish undergraduate students’ views i Environmental Education Research (EER).
-
Tidskriften SO-didaktik nummer 7 2019
2020-07-03
Det sjunde numret av SO-didaktik tar sig an undervisning runt de globala utmaningar som synliggörs i Agenda 2030, som antogs av FN 2015.
-
Caroline Gustavsson i bok om ungdomar, tro och delaktighet
2019-06-20
Caroline Gustavsson är en av tre redaktörer för den senaste utgåvan av Skriftserien Tro&Liv.
-
Anja Kraus har publicerat en artikel i ny bok om genus i lärande och undervisning
2019-05-09
Anja Kraus, professor i estetiska ämnens didaktik, har publicerat artikeln "Gender, the Postmodern Paradigm Shift, and Pedagogical Anthropology" i boken Gender in Learning and Teaching. Feminist Dialogues Across International Boundaries.
-
Pernilla Andersson har publicerat ett kapitel i ny bok
2019-05-06
Pernilla Andersson bidrar med kapitlet:“Embodied experiences of ‘decision-making’ in face of uncertain and complex sustainability issues.
-
Marie Hållander har publicerat en artikel i Studies in Philosophy and Education
2019-05-06
Artikeln "On the verge of tears: The Ambivalent Spaces of Emotions and Testimonies" är publicerad i tidskriften Studies in Philosophy and Education.
-
Elevers historiemedvetanden aktiveras av arkeologiska föremål
2019-04-23
Patrik Johansson har publicerat artikeln Historical enquiry with archaeological artefacts in primary school i tidskriften Nordidactica.
-
Pupils’ perceptions of grades: a narrative analysis of stories about getting graded for the first t
2019-04-23
Viveca Lindberg är medförfattare till artikeln.
-
Karin Gunnarsson om jämlikhet och normer i samhällskunskapsundervisning
2019-03-22
Vad händer i mötet mellan en feministisk post-humanistisk ansats och samhällskunskapsämnet? Läs om den nypublicerade artikeln i tidskriften Gender and Education.
-
Thérèse Halvarson Britton publicerad i Intercultural Education
2019-02-20
-
Ny publikation om drama som verktyg i undervisning om hållbar utveckling
2019-02-12
Eva Österlind, professor i drama med didaktisk inritkning, har publicerat artikeln "Drama in higher education for sustainability: work-based learning through fiction?"
-
Malin Tväråna publicerad i tidskriften Nordidactica
2019-02-06
Det senaste numret är ett temanummer kring hållbarhet i samhällsvetenskaplig utbildning och forskning: utmaningar och möjligheter.
-
Jenny Berglund (SU) och Bill Gent (University of Warwick) i tidskriften Intercultural Education
2019-01-18
-
Caroline Gustavsson har publicerat en artikel i British Journal of Religious Education
2018-12-21
-
Nypublicerad artikel: (an)aesthetic experience and performative space
2018-12-21
-
Inger Eriksson och Karin Gunnarsson medverkar i tidskriften Utbildning & Lärande
2018-12-21
-
Samhällsvetenskaplig kunskap påverkar miljövänliga handlingar
2018-12-11
Caroline Ignell, Peter Davies och Cecilia Lundholm har publicerat artikeln A longitudinal study of upper secondary school students’ values and beliefs regarding policy responses to climate change i tidskriften Environmental Education Research.
-
Ny antologi: Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education
2018-11-28
Religionsdidaktikforskare Caroline Gustavsson och Geir Skeie har skrivit varsitt kapitel i boken Challenging Life: Existential Questions as a Resource for Education. Geir Skeie är redaktör.
-
Ny publikation: Pluralist Thinking in Economics and Socioeconomic Education
2018-11-26
Pernilla Andersson forskar om företagsekonomididiaktik och har nyligen publicerat en artikel i tidskriften Journal of Social Sciences Education.
-
Ny bok: European perspectives on Islamic Education and Public Schooling
2018-11-21
Jenny Berglund, professor i religionsdidaktik, är redaktör för den nyutkomna boken. Bokrelease är den 3 december.
-
Catrine Björck och Ulrika von Schantz i den nya boken Æstetik og pædagogik
2018-11-14
-
Ny bok: De estetiska ämnenas didaktik
2018-11-14
-
Johan Sandahl och Inger Eriksson kapitelförfattare i en ny antologi
2019-02-04
-
Johan Sandahl skriver om samhällskunskapsdidaktik i senaste numret av Nordidactica
2018-11-21
-
Religious Education for Plural Societies - The Selected Works of Robert Jackson
2018-11-07
-
New book: School Development through Teacher Research
2018-09-10
Inger Eriksson, professor in Education at Department of Humanities and Social Sciences Education, Stockholm University is one the editors.
-
Kontroversiella frågor – om kunskap och politik i samhällsundervisning
2015-09-16
Medförfattare är Maria Olson, lektor i ämnesdidaktik vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik.