Ny antologi om Arts-Based Research
2021-10-18
Ulrika von Schantz and Eva Österlind har skrivit kapitlet "Insights and outlooks: Experiences from a PhD course in arts-based research methods" i den nya antologin Beyond Text. Learning through Arts-Based Research.
Sårbarhet som generativ kraft i community theatre
2021-10-12
Elsa Szatek har publicerat artikeln Troubling aesthetics: mapping vulnerability as a generative force in community theatre i Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance.
Bokrelease för nyutkommen lärobok om sexualitet och relationer
2021-10-12
Sexualitet och relationer: Att möta ett engagerande och föränderligt kunskapsområde i skolan av Simon Ceder, Karin Gunnarsson, Sara Planting-Bergloo, Lisa Öhman, Auli Arvola Orlander, publicerad av Studentlitteratur.
Ekonomiundervisning och medborgarbildning
2021-08-11
I en ny artikel visar Mattias Björklund och Johan Sandahl hur medborgarbildningsaspekter kan lyftas fram i ekonomiundervisningen när eleverna diskuterar privatekonomiska frågor som samhällsfrågor.
Ny bok om gudtjänst i förändring: Avstånd, Delaktighet, Längtan
2021-06-28
I sommar släpper Caroline Klintborg (Gustavsson), docent i religionspedagogik, boken Avstånd, Delaktighet, Längtan: Gudstjänst i en tid av religiös förändring. Boken är referee-granskad och ges ut i Svenska kyrkans forskningsserie via Artos Academic.
Ny forskningsstudie om digitalt kollegialt samarbete bland musiklärare
2021-04-16
Ketil Thorgersen, Stockholms universitet, och Anette Mars, Malmö universitet, har publicerat en artikel om musiklärares professionsutveckling genom samarbete i ett digitalt forum under covid-19-pandemin.
Internationell kunskapsöverföring i religionsdidaktik
2021-01-11
Jenny Berglund har skrivit kapitelet ”The contribution of comparative studies to the international transfer and transformation in religious education” i boken International Knowledge Transfer in Religious Education (2020) eds: Friedrich Schweitzer och Peter Schreiner.
Caroline Gustavsson medverkar i nyutkommen antologi
2021-01-11
Caroline Gustavssons har publicerat artikeln "Will There Be Space for Young People’s Own Meaning-Making Processes in the RE Classroom? Existential Configurations as a Concept and an Educational Tool" i den nyutkomna antologin Opening up spaces for meaningful engagement in educational praxis.
Subkulturer som arena för lärande
2021-01-11
Ketil Thorgersen har publicerat artikeln 'Whoa.Nu: (Re)Constructing and Learning Swedish Hip-Hop Online' i Educational Sciences och specialnumret "The Relation between Supplementary Education and Public Schooling".
Musik som manipulation
2020-11-22
Ketil Thorgersen har publicerat artikeln 'Music education as manipulation – a proposal for playing' i Nordic Research in Music Education.
Privatekonomi innefattar också demokratisk dialog
2020-11-17
Mattias Björklund (Karlstad universitet) och Johan Sandahl (HSD) har publicerat en artikel om privatekonomi och medborgarbildning i Journal of Social Science Education.
Ny bok om kvinnligt religiöst ledarskap
2020-11-02
Jenny Berglund har skrivit en artikel som lyfter hur religionskunskapslärare kan undvika stereotypisering när muslimer porträtteras i undervisningen.
Ny artikel undersöker förändring i gudstjänsten
2020-10-20
Caroline Gustavsson har publicerat en ny artikel om delaktighet i gudstjänsten. Artikeln bygger på en forskningsstudie i Asarums pastorat.
Nordiskt perspektiv på religionsdidaktisk forskning
2020-07-07
Caroline Gustavsson presenterar forskningsfältet religionspedagogik/didaktik i senaste numret av tidskriften Nordic Journal of Practical Theology.
Skillnader i undervisningen i privatekonomi
2020-07-06
Mattias Björklund skrivit artikeln "Curriculum Taking and Curriculum Making? Educational context and financial literacy teaching in Sweden" i tidskriften Nordidactica.
Sårbarhet i relation till religion och religionskunskap
2020-07-01
Caroline Gustavsson har publicerat en artikel i en ny antologi för 20-års jubileumet av The European Network for Religious Education through Contextual Approaches.
Ny artikel om lärarstudenters lärande
2020-06-12
Cecilia Lundholm är medförfattare till artikeln Pre-service Teachers’ conceptions of their own learning: does context make a difference?
Ny avhandling om samverkan kring kultur och skola
2020-04-24
Sofie Cedervall disputerade med avhandlingen 'Crafting Collaborations of Art and School: Contextual Studies in Sweden' vid University of Chester.
Rapport: En process på riktigt
2020-02-14
Caroline Gustavsson, lektor i religionsdidaktik, har skrivit en rapport efter ett projekt vid Västerås pastorat, Svenska kyrkan.
Ny artikel: professor Cecilia Lundholm har publicerat i EER
2020-04-20
Artikeln Where to look and what to do? Blank and bright spots in research on environmental and climate change education är en s.k. editorial för tidskriften Enviromental Education Research.
Ny bok: Att utveckla forskningsbaserad undervisning
2020-02-05
Boken Att utveckla forskningsbaserad undervisning. Analyser, utmaningar och exempel utkommer på förlaget Natur och kultur. Redaktörerna Ylva Ståhle och Mimmi Waermö är universitetslektor, Viveca Lindberg är docent och universitetslektor, alla vid Stockholms universitet. Övriga författare representerar olika lärosäten.
Maria Wassrin om musikalisk improvisation som grund för yngre barns agens
2019-06-28
Maria Wassrin har publicerat kapitlet A broadened approach towards musical improvisation as a foundation for very young children’s agency i boken Expanding the space for improvisation pedagogy in music. A transdisciplinary approach.
Cecilia Lundholm publicerar artikel i EER
2019-10-28
Professor Cecilia Lundholm har till tillsammans med Tomas Torbjörnsson, Karlstad universitet, publicerat artikeln Potential conflicts between ownership rights and environmental protection: Swedish undergraduate students’ views i Environmental Education Research (EER).
Tidskriften SO-didaktik nummer 7 2019
2020-07-03
Det sjunde numret av SO-didaktik tar sig an undervisning runt de globala utmaningar som synliggörs i Agenda 2030, som antogs av FN 2015.
Anja Kraus har publicerat en artikel i ny bok om genus i lärande och undervisning
2019-05-09
Anja Kraus, professor i estetiska ämnens didaktik, har publicerat artikeln "Gender, the Postmodern Paradigm Shift, and Pedagogical Anthropology" i boken Gender in Learning and Teaching. Feminist Dialogues Across International Boundaries.
Samhällsvetenskaplig kunskap påverkar miljövänliga handlingar
2018-12-11
Caroline Ignell, Peter Davies och Cecilia Lundholm har publicerat artikeln A longitudinal study of upper secondary school students’ values and beliefs regarding policy responses to climate change i tidskriften Environmental Education Research.