På HSD arbetar vi för att:

• Skapa en transparent och tydlig organisation för arbetsmiljöarbetet. Målet är att alla ska kunna vara delaktiga i skapandet av en arbetsmiljö där HSD kan uppfylla sina uppdrag inom forskning, utbildning och samverkan.
  • Skapa och vidmakthålla en fysisk miljö som är tillgänglig för alla med fungerande arbetsplatser och tillgång till de hjälpmedel som behövs för att utföra arbetsuppgifter på ett tillfredsställande sätt.
  • Skapa en kreativ och trygg psykosocial arbetsmiljö, en välkomnande miljö där alla känner sig sedda, hörda, uppskattade och får möjlighet att utvecklas.

Rådet arbete

Rådet för arbetsmiljö och lika villkor (RALV) bereder ärenden av övergripande och långsiktig karaktär för beslut i IS, alternativt prefektbeslut. Arbetsmiljöplan, miljöplan och jämställdhets/likabehandlingsplan revideras årligen, och justeras däremellan vid behov. För att skapa en kreativ och stimulerande arbetsmiljö arbetar RALV och ledning systematiskt för att formulera och upprätthålla tydliga rutiner.

Du kan anmäla frågor/områden till RALV som du vill att vi på HSD tillsammans ska arbeta med via funktionsadressen arbetsmiljo@hsd.su.se.

I samband med arbetsskador/sjukdom och tillbud ska var och en själv anmäla det i programmet SAMIR som hanteras av SU:s Tekniska avdelningen och/eller Personalavdelningen. En kopia ska sändas till berörd chef och skyddsombuden för kännedom. Har du frågor om detta vänd dig till skyddsombuden via skyddsombud@hsd.su.se eller till din närmaste chef.

Läs mer om hur du gör en SAMIR-anmälan via Skyddsombud vid HSD

Arbetsmiljöplan för HSD

Arbetsmiljöplan HSD 2021 (139 Kb)

RALV består av:

Claudia Hakanen, administrativ chef, ordförande

Ulrika von Schantz, prefekt HSD

Johanna Fryksmark, likabehandlingsfrågor för studenter

Olimpia García Flores,  arbetsmiljö- och skyddsombud för ST

Linnea Henriksson, studentrepresentant

Anna Jonsson, miljörepresentant

Emma Ekelund, miljörepresentant

Daniel Lindblom, teknisk support