— Mitt pedagogiska ambassadörsprojekt har sitt ursprung i regeringens beslut att stärka sexualundervisningen i skolan och det nya examensmålet som införts i lärarutbildningen från och med 2021, säger Kjerstin Andersson Bruck vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen.
Det nya examens målet — visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer — ingår i kursen Sociala relationer i skolan. Kursen är en stor kurs med många studenter (cirka 1 700 studenter om året) som har kommit olika långt i sin utbildning, har olika undervisningserfarenhet, olika ämnesinriktning och som ska möta olika elever, i allt från förskoleklass till gymnasiet.
![Kjerstin Andersson Bruck Foto: Kjerstin Andersson Bruck](/polopoly_fs/1.595838!/image/image.jpg_gen/derivatives/article_240/image.jpg)
Andersson Bruck berättar att just ämnet sexualitet kan uppfattas som känsligt av många studenter och väcker frågor som det kan vara svårt att distansera sig ifrån i en undervisningssituation. Undervisande lärare behöver därför kunna möta studenters oro inför att undervisa om ett ämne som kan uppfattas som obekvämt. — I projektet kommer jag att försöka utveckla nya pedagogiska former för det nya examensmålet, säger Andersson Bruck.
Målet med projektet är
- att utveckla kursens innehåll till att inkludera det nya examensmålet
- att säkerställa en likvärdig kvalitet mellan de olika kursversionerna som ges
- att säkerställa alla lärares kompetens att undervisa om det nya examensmålet
- att utveckla dynamiska och inkluderade läraktiviteter som säkerställer studenternas kunskaper om och förmåga att kommunicera om identitet, sexualitet och relationer.
Pedagogisk ambassadör/projektledare är Kjerstin Andersson Bruck, Barn-och ungdomsvetenskapliga institutionen (BUV).