Jacob Kimvall
Jacob Kimvall. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

-Den fick snabbt en unik position i svensk graffitihistoria, säger han bland annat i klippet.

Se inslaget på SVT:s hemsida

I artikeln i StockholmDirekt menar Jacob Kimvall att graffitimålningar måste bevaras för den framtida konsthistorien.

Läs texten på StockholmDirekts hemsida

Mer läsning

29/4: Jacob Kimvall om graffitiverket Highway i P1 Morgon
22/1: Jacob Kimvall om graffitin på Berlinmuren i Anekdot
2/1: Jacob Kimvall i Artes serie om graffiti
15/8, 2019: Jacob Kimvall om graffitimålningen i Rågsved i Aftonbladet TV

Om Jacob Kimvall

Jacob Kimvall är filosofie doktor i konstvetenskap och lektor vid Institutionen för kultur och estetik. Han disputerade vid Stockholms universitet 2014 på avhandlingen The G-word: virtuosity and violation, negotiating and transforming graffiti. Han forskar bland annat på (konst)institutioner, visuella kulturstudier och graffiti/gatukonst samt på det framväxande forskningsfältet hiphop-studies.

Jacob Kimvall undervisar vid Konstvetenskap I: Visuella studier och inom andra delar av konstvetenskap och curating, till exempel som handledare av kandidat- och masteruppsatser. Mer om Jacob Kimvalls forskning.